Για να δοθεί ένα τέλος στις λανθασμένες ιδέες όσον αφορά το Σιάτσου.

//Για να δοθεί ένα τέλος στις λανθασμένες ιδέες όσον αφορά το Σιάτσου.

Άκου, αλλιώς η γλώσσα σου θα σε κάνει κουφό.
Παροιμία ιθαγενών Βόρειας Αμερικής

Δώσε ένα άλογο σε όποιον λέει την αλήθεια, θα το χρειαστεί για να δραπετεύσει.
Αφγανή παροιμία

Bernard Bouheret*, φυσικοθεραπευτής DE, ασκών και δάσκαλος του Θεραπευτικού ΣιάτσουΚαλημέρα σε όλους,

Για όσους δεν με γνωρίζουν, είμαι ο Bernard Bouheret*, φυσικοθεραπευτής DE, ασκών και δάσκαλος του Θεραπευτικού Σιάτσου. Άρχισα να ασκώ το Σιάτσου το 1977 στο Montpellier και άρχισα να το διδάσκω στο Παρίσι το 1986, όπου έχω εγκατασταθεί από το 1983.

Του χρόνου, θα κλείσω 40 χρόνια άσκησης και 30 χρόνια διδασκαλίας αυτής της προσέγγισης.

Πιστεύω πως όλα τα χρόνια που έχω περάσει κάνοντας θεραπείες και μεταφέροντας τις γνώσεις μου, μού επιτρέπουν και μου δίνουν τη νομιμότητα να συγγράψω αυτό το άρθρο. Έχοντας κλείσει τα 60 μου χρόνια, ελπίζω τα λόγια μου να είναι σοφά, όπως το απαιτεί αυτή η ηλικία.

Εδώ και αρκετά χρόνια ακούω μερικές φήμες γύρω από το Σιάτσου και θα ήθελα σήμερα να διαλευκάνω τα πράγματα.

Το πρώτο, και σίγουρα το πιο επιζήμιο από αυτά, είναι ότι το Σιάτσου μπορεί να είναι επιβλαβές για τους καρκινοπαθείς, διαχέοντας τις μεταστάσεις στο σώμα.

Δεν γνωρίζω από πού προέρχεται αυτή η πληροφορία, αλλά θέλω να τονίσω εδώ ότι δεν έχει απολύτως καμία βάση. Πρώτα απ’όλα, είμαστε αρκετοί ειδικοί του χώρου σε συνεχή αναζήτηση επιστημονικών πληροφοριών πάνω σε αυτό το θέμα, και ποτέ δεν έχουμε βρει από πού πηγάζει αυτός ο ισχυρισμός. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι για να αποδειχθεί αυτό, θα έπρεπε να έχει διεξαχθεί τουλάχιστον μια σοβαρή έρευνα, η οποία να ακολουθεί τις απαιτούμενες επιστημονικές προδιαγραφές, και αυτό δεν έχει γίνει.

Στην περίπτωση που διεξαγόταν μια τέτοια έρευνα, και είμαστε οι πρώτοι που το αναζητούμε, σίγουρα θα αποδείκνυε το αντίθετο, και αυτό είναι το αποτέλεσα της προσωπικής μου εμπειρίας στο χώρο του ιατρείου μου. Όπως το αποδεικνύει στο άρθρο του, ο συνάδελφός μου Dominique Chevalier, το Σιάτσου στους πάσχοντες από καρκίνο προσφέρει μια πολύτιμη υποστήριξη. (Βλ. τη μελέτη: Συνεισφορά του Σιάτσου στους πάσχοντες από καρκίνο – intérêt du shiatsu chez les patients cancéreux). Λιγότερη κούραση, λιγότερη ναυτία, ταχύτερη ανάκτηση δυνάμεων, καλύτερη επίδραση των φαρμάκων, βελτίωση του ψυχισμού… αποτελούν μια συνηγορία υπέρ του Σιάτσου.

Ασκώ αδιάκοπα εδώ και 30 χρόνια αυτό το Σιάτσου, το οποίο βοηθάει τους ανθρώπους που υποφέρουν από καρκίνο και έχω συγγράψει τον τρόπο λειτουργίας του σε ένα εγχειρίδιο (Vade Mecum) το 2012. Τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά!

Οπότε σας ικετεύω, εάν ένας ασθενής που πάσχει απ’αυτή την ασθένεια του σύγχρονου πολιτισμού μας, σάς ρωτήσει αν μπορείτε να κάνετε κάτι γι αυτόν, μην του αρνείστε τη βοήθειά σας, φέροντας ως αφορμή αυτόν τον απατηλό κίνδυνο. Θα έχανε μια μη αμελητέα ευκαιρία να διασχίσει πιο γαλήνια τη δοκιμασία του, εσείς θα χάνατε την ευκαιρία να υποστηρίξετε και να ανακουφίσετε έναν συνάνθρωπό σας, και θα ήταν πολύ κρίμα.

Μπορώ να πιστοποιήσω την ευγνωμοσύνη μερικών ασθενών όσον αφορά αυτό το θέμα, και μάλιστα υπήρξαν σκληροπυρηνικοί σκεπτικιστές οι οποίοι μετουσιώθηκαν σε ανεπιφύλακτους υποστηρικτές της πρακτικής μας, μιας και τα αποτελέσματα υπήρξαν στο ύψος των προσδοκιών τους.

Τέλος και το υπογραμμίζω, το Θεραπευτικό Σιάτσου είναι πολύ αποτελεσματικό για τους πάσχοντες από καρκίνο σε φάση αγωγής χημειοθεραπείας (Βλ. τη μελέτη του D. Chevalier πιο πάνω). Απόδειξη είναι η αίσθηση που έχουμε κάτω από τα δάκτυλά μας και σε όλο το σώμα μας, όταν παίρνουμε τον παλμό μετά από τη λήψη χημειοθεραπείας: όλα βρίσκονται σε κατάσταση συμφόρησης, τσιτσιρίζουν, το Qi είναι πολύ κακής ποιότητος (Xié Qi), υπάρχει υπερβολή προσβλητικής ενέργειας, το Συκώτι και τα Νεφρά έχουν πληγεί. Δεν υπάρχει πια τίποτα από όλα αυτά στο τέλος της συνεδρίας. Το Qi έχει ξαναβρεί τη διαύγειά του, το Zheng Qi υποστηρίχτηκε, το Xié Qi έχει αποβληθεί, είναι εντυπωσιακό!

Ένας φίλος, γιατρός ομοιοπαθητικός ο οποίος μου παραπέμπει ασθενείς από το 1984, δυστυχώς πέρυσι εμφάνισε ο ίδιος έναν καρκίνο στο παχύ έντερο. Μόλις έμαθε αυτό το δυσάρεστο νέο, με πήρε τηλέφωνο για να κλείσουμε ραντεβού, ενθυμούμενος τα θετικά αποτελέσματα που υπήρχαν στους ασθενείς που μου έστελνε. Από την πολύ κούραση, δυσκολευόταν να ανέβει μέχρι τον πρώτον όροφο, αλλά στο τέλος της κάθε συνεδρίας (υπήρξαν 11 συνολικά), έφευγε αναζωογονημένος. Κάθε φορά έμενε και ο ίδιος έκπληκτος. Σήμερα, δεν υπάρχει πια ίχνος αυτού του καρκίνου, το Σιάτσου τον βοήθησε να αποβάλει τα βαριά μόρια της χημειοθεραπείας και βοήθησε το σώμα του να κρατήσει μια συνοχή.

Σαφώς, δεν ασχολούμαστε με την εξέλιξη της ασθένειας και αυτό δεν μας αφορά. Είμαστε εδώ για να ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ και να ΣΥΝΟΔΕΥΣΟΥΜΕ. Το υπόλοιπο αφορά τους γιατρούς. Το Σιάτσου δεν διαχέει τις μεταστάσεις και συνεισφέρει στην αποκατάσταση της υγείας, ανασυγκροτώντας τις δυνάμεις του ατόμου, εξισορροπώντας την κυκλοφορία της ενέργειας, υποστηρίζοντας το ορθό (Zheng Qi) και εξασθενώντας αυτό που έχει αλλοιωθεί (Xié Qi).

Αυτό όσον αφορά το πρώτο μας θέμα, και νομίζω πως άξιζε τον κόπο να αφιερώσουμε χρόνο σε αυτό, έτσι δεν είναι;

Το δεύτερο θέμα το οποίο θα ήθελα να αναφέρω, είναι οι μυθοπλασίες που υπάρχουν γύρω από τις έγκυες γυναίκες.

Μερικοί υποστηρίζουν ότι οι εγκυμονούσες, απλούστατα, δεν πρέπει να δέχονται Σιάτσου. Τα επιχειρήματά τους; Υποτίθεται ότι σε αυτή τη φάση της ζωής της, η γυναίκα είναι σε επαφή με πολύ βαθιές ενέργειες, απρόσιτες και επικίνδυνες

ως προς το χειρισμό τους.

Θα το έχουμε καταλάβει, εδώ εκφράζεται μια αντρική άποψη, και καμία γυναίκα δεν θα μπορούσε να εκφράσει αυτή την άποψη. Λυπάμαι αν εδώ γράφει ένας άντρας, αλλά για άλλη μια φορά, η εμπειρία θα υπερασπιστεί τα δικαιώματα της. Τι

υπέροχες συνεδρίες με αυτές τις μέλλουσες μητέρες! Τι χαρά όταν μπορούμε να βοηθήσουμε στην απελευθέρωση μερικές ημέρες πριν έρθει η συγκεκριμένη ημερομηνία, όταν μπορεί να αποφευχθεί η χρήση ορού για να προκαλέσει τον τοκετό, όταν επιτρέπουμε μια ομαλή και γρήγορη απελευθέρωση, και όταν κατά τη διάρκεια όλης της διαδρομής, μπορούμε να παρέχουμε μια διακριτική υποστήριξη! Να ανακουφίσουμε έναν πόνο στη μέση, μια ημικρανία (μια καλή μου φίλη, η Anne Marie επωφελήθηκε της φροντίδας μου γι αυτό το σύμπτωμα και πιστέψτε μέ η ημικρανία εξαφανιζόταν το ίδιο βράδυ της συνεδρίας. Το ίδιο πρόβλημα ξαναεμφανίστηκε σε μια επόμενη εγκυμοσύνη, και το Σιάτσου υπήρξε και πάλι θαυματουργό).

Και τι χαρά όταν τα «μωρά του Σιάτσου» γελούν κατά τη διάρκεια την ημέρας και κοιμούνται τη νύχτα, όπως το υπογράμμιζε κάποτε ο μεγάλος βελονιστής Georges Souliè de Morant. Αυτό διαπιστώνουμε τόσο συχνά.

Τα σημεία αποβοβλής;

Εδώ είμαστε φίλοι μου… Αυτή είναι μια άλλη ισχυρή φήμη που επικρατεί. Ε, λοιπόν, δεν υπάρχει κανένα! Αυτό διευκρινίζει η Berthe Salagnac, μαία βελονίστρια**, η οποία συμβουλεύει μάλιστα τις δια χειρός αγωγές, όταν απαγορεύεται η χρήση της βελόνας.

Τα απαγορευμένα σημεία είναι μια επινόηση που ήρθε κατευθείαν από μια Ομοσπονδία Σιάτσου, η οποία επέλεξε να εφεύρει από το μηδέν ένα υποτιθέμενο ρίσκο για να φανεί αρεστή στις αρχές, και αυτό, ενώπιον της αναγνώρισής της. Και αυτή η καθαρά πολιτική μανούβρα δεν πέτυχε καν το στόχο της!

Αλλά ο φόβος εξαπολύθηκε, και μια ολόκληρη γενιά Γάλλων μαθητών εξαναγκάστηκε να μάθει, υπό την απειλή απορριπτικού βαθμού, ότι ο ΣΠ 6, το ΠΕ 4, το ΣΤ 36, η ΧΚ 21, η ΟΚ 67 είναι όλα απαγορευμένα, για να μην πούμε έως και καταραμένα για τις έγκυες γυναίκες…! Αχ! Και θα το ξεχνούσα, καλό θα ήταν να αποφευχθεί και όλος ο μεσημβρινός του Σπλήνα για να μην υπάρξουν προβλήματα. Τι κουράγιο! Αυτοί είναι οι μελλοντικοί ασκούντες, η ουρά ανάμεσα στα σκέλια και με χέρια να τρέμουν!

Για άλλη μια φορά, η εμπειρία είναι η καλύτερη σύμβουλος. Ποτέ δεν έχω ακούσει να υπήρξε το παραμικρό πρόβλημα συνυφασμένο με την άσκηση του Σιάτσου σε μια έγκυο γυναίκα. Προσωπικά το ασκώ σε εγκυμονούσες εδώ και 35 χρόνια, και είναι μια απέραντη χαρά να μπορώ να βρίσκομαι πλάι τους στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής τους. Διαβάστε τα βιβλία της Suzanne Yates***, ειδική σε αυτόν τον τομέα και οι αμφιβολίες σας θα εξαφανιστούν.

Για να δώσουμε ένα τέλος σε αυτές τις κουταμάρες, θα σας εκμυστηρευτώ ένα γεγονός που συνέβη το 1984. Τότε ζούσα και δούλευα στο Montpellier, σε ένα κέντρο Σιάτσου και πολεμικών τεχνών το οποίο είχαμε ιδρύσει με έναν συνάδελφο, ο οποίος σήμερα δεν ζει πια. Επιστρέφαμε και οι δυο από την Ιαπωνία, και ο φίλος μου έλαβε ένα παράξενο αίτημα από μια γυναίκα, η οποία ήταν πάνω από τα σαράντα. Ήταν έγκυος και ήθελε να ξεφορτωθεί τον παρείσακτο. Φανταζόταν ότι το Σιάτσου θα μπορούσε να την βοηθήσει. Πέρα από το γεγονός ότι είχα σοκαριστεί από το αίτημα, αλλά και από το γεγονός ότι ο φίλος μου το είχε δεχτεί, μπορώ να σας πω, ότι παρ’όλες τις προσπάθειές του, και ήταν δυνατός, τίποτα δεν έγινε, παρά μόνο ότι μερικούς μήνες αργότερα εμφανίστηκε ένα πανέμορφο και δυνατό μωρό. Τα είχε δοκιμάσει όλα και τα υποτιθέμενα σημεία αποβολής δεν είχαν απολύτως κανένα αποτέλεσμα. Δόξα το Θεό!

Ας τα ξεχάσουμε αυτά, σας ικετεύω, δεχτείτε τις εγκυμονούσες στους χώρους σας, και να είστε χαρούμενοι γι αυτό. Δώστε θεραπείες Σιάτσου που σέβονται την κατάστασή τους, αλλά χωρίς φόβο, καλοπροαίρετα και μοιραστείτε αυτές τις θαυμάσιες στιγμές. Είναι αξέχαστες αναμνήσεις για τους ασκούντες που είμαστε.

Τρίτον, άλλες απαγορεύσεις αναδύονται τακτικά και θα ήθελα να τις μεταφέρω. Μερικοί αρνούνται να δουλέψουν όταν δεν νοιώθουν καλά, με τη δικαιολογία ότι το κακό τους Qi (Ki) θα μπορούσε να μεταφερθεί στον ασθενή και σίγουρα να τον βλάψει.

Τι λανθασμένη αντίληψη της θεραπείας, λες και ο θεραπευτής οφείλει να είναι σε τέλεια κατάσταση για να δώσει το καλό του Qi. Όλα αυτά είναι εντελώς μονοδιάστατα. Όντως, η Καρδιά φιλτράρει τις συγκινησιακές ακαθαρσίες και λειτουργεί μονίμως ως εξαγνιστικός παράγοντας. Όπως επίσης, δεν χρειάζεται να «προστατευόμαστε» από τον θεραπευόμενο, το Shen γνωρίζει πολύ καλά τι έχει να κάνει. Να έχουμε ενσυναίσθηση, να ανοιγόμαστε, να βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση του άλλου, να δεχόμαστε να νοιώθουμε άφοβα τις εσωτερικές ταραχές του άλλου, δίχως φόβο ότι θα μας πλημμυρίσουν.

Άλλοι αρνούνται να δουλέψουν τον μεσημβρινό της Καρδιάς, με την δικαιολογία ότι είναι ο Αυτοκράτορας, και δεν πρέπει να τον αγγίζουμε. Παραβλέπουμε έτσι το Κ7 –Shen Men- απέραντο σημείο για τον ψυχισμό, το Κ3 – Shao Hai- σημείο της χαράς της ζωής, το Κ9 σημαντικό σημείο που επαναφέρει τη συνείδηση. Μα ποια μύγα τους τσίμπησε; Που πήγαν και τα βρήκαν όλα αυτά;

Κάποιοι άλλοι, καλώς εγκατεστημένοι στο χώρο, απαγορεύουν αυστηρά να δουλευτεί η κοιλιακή χώρα με την δικαιολογία ότι εκεί υπάρχουν επικίνδυνες ενέργειες, δίνες δυνάμεων που μπορούν να αποσταθεροποιήσουν τον ψυχισμό. Παραβλέπεται έτσι το RM4, κυρίαρχο σημείο τόνωσης του Qi, των Νεφρών και του Jing το οποίο ενδύκνειται ακριβώς για τις συναισθηματικές διαταραχές και για την ενδυνάμωση του Σώματος και του Πνεύματος (ισχυρό ηρεμιστικό αποτέλεσμα), παραβλέπεται το RM6, ωκεανός της ενέργειας, τόσο σημαντικό για τους Γιαπωνέζους. Παραβλέπεται και όλη η εξαιρετική πρακτική του Κινέζικου Qi Nei Zang, η οποία υπήρξε πηγή έμπνευσης για τους Γιαπωνέζους δασκάλους.

Αυτή η απαγόρευση μου είχε δοθεί στο Montpellier το 1977, αλλά διορθώθηκε σύντομα από τους Γιαπωνέζους sensei το 1981. Ευτυχώς!!! Όλους τους μήνες που βρισκόμουν στην Ιαπωνία, ποτέ δεν άκουσα τέτοιου είδους απαγορεύσεις. Προφυλάξεις, ναι, απαγορευτικά, ποτέ.

Ο καθένας νομίζει ότι κατέχει κάποιες αλήθειες υπαγορεύοντάς τες στους μαθητές του, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι στην ουσία μεταφέρει τους δικούς του φόβους. Οι μαθητές αποκομίζουν φόβους, και απαγορευμένες περιοχές που δημιουργούν διακοπές στη ροή της ενέργειας, επιζήμιες για το Σιάτσου τους. Ο παραμικρός μας φόβος θα γίνει αντιληπτός από τον θεραπευόμενο, να είστε βέβαιοι γι αυτό. Ο κάθε φόβος δημιουργεί αναπόφευκτα μια περιοχή κατακερματισμού. Ε ναι, ο φόβος απολιθώνει και αποκρυσταλλώνει το Qi.

Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσαμε να αναφέρουμε τα λεγόμενα κάποιων καθηγητών που απαιτούν την απόλυτη σιωπή, απαγορεύοντας την ομιλία και την ανταλλαγή κατά τη διάρκεια των συνεδριών, ενώ αυτό δεν είναι εφικτό, έως και εντελώς αντιπαραγωγικό. Όντως, σε μερικές περιπτώσεις, η σιωπή του θεραπευτή μπορεί να εισπραχθεί ως βίαιη, επιθετική και εντελώς ανάρμοστη. Και πάλι εδώ, 40 χρόνια πρακτικής στα γόνατα, προσδίδουν ασύγκριτη εμπειρία: μερικές φορές οφείλουμε να σιωπαίνουμε, και άλλες να μιλάμε. Αυτό το νιώθουμε στην καρδιά, στην καρδιά της συνεδρίας. Για ποιο λόγο να δημιουργούμε δογματικούς κανόνες ενώ η κάθε περίπτωση είναι μοναδική και ο καθένας ασθενεί με τον πολύ δικό του τρόπο, όπως το λέει τόσο όμορφα το Su Wen;

Ο Shiatsu-shi είναι ένας θεραπευτικός συνοδός, ο οποίος μερικές φορές εκπαιδεύει τον θεραπευόμενό του, όπως θα το έκανε ένας καλός πατέρας, μερικές φορές τον παρηγορεί σαν μια αληθινή μάνα γεμάτη συμπόνια. Άλλες φορές, θα έχει την ακοή του τέλειου ψυχολόγου για να αντιληφθεί αυτό που δεν μπορεί να ειπωθεί και να εκλάβει το δράμα, μερικές φορές θα είναι ηθοποιός, για να ελαφρύνει το ασήκωτο βάρος του παράπονου με χαρούμενα λόγια, άλλες φορές ποιητής για να ελαφρύνει τη ψυχή, μερικές φορές φιλόσοφος για να υποδεχτεί τη σοφία, πάντα άψογος καλλιτέχνης για να είναι συγχρονισμένος με το καλύτερο της κάθε στιγμής, γνωρίζοντας πότε οφείλει να σιωπήσει και πότε να μιλήσει. Κάποιες σιωπές είναι βαριές και κάποια λόγια ανάλαφρα, αυτό δεν είναι το θέμα, και αυτό δεν μαθαίνεται στα βιβλία! Όλα είναι θέμα αισθαντικότητας. Η γλώσσα είναι το μπουμπούκι της Καρδιάς, μάς λένε τα αρχαία κείμενα, και όταν είναι συνδεδεμένη με αυτή, τα λόγια είναι όμορφα και αγγίζουν τα βάθη της ύπαρξης. Είναι ο «θεραπευτικός λόγος», ιερός λόγος. Δεν λέμε πια ότι μιλάμε, αλλά ότι «εκφέρουμε λόγο!»

Αυτό λέγεται στο βάθος της ύπαρξης, και πάντα όταν βρισκόμαστε στο πιο κρυφό μέρος της καρδιάς μας, γνωρίζουμε τι είναι το πιο σωστό. [Εδώ, ο B. Bouheret κάνει ένα λογοπαίγνιο – το οποίο δεν μπορεί να μεταφραστεί στα ελληνικά – μεταξύ των λέξεων oreille (το αυτί) και oreillette (ο καρδιακός κόλπος), λέγοντας ότι οφείλουμε να ακούμε με τους καρδιακούς κόλπους (oreillettes)]. Ο ασκών, μπορεί κάλλιστα να κάνει δικό του το σούφικο ρητό:

«Αν τα λόγια σου δεν είναι πιο όμορφα από τη σιωπή, τότε μη μιλάς!»

Για να τελειώσουμε, οφείλουμε επίσης να είμαστε προσεκτικοί στις λέξεις που δανειζόμαστε από την γιαπωνέζικη πηγή μας. Οι ασκούντες το Σιάτσου λέγονται Shiatsu- shi και όχι Shiatsu ki. Πρόσφατα, διάβασα Shiatsu Ka σε ένα ιταλικό περιοδικό. Και πάλι, αυτός ο ακατάλληλος και λανθασμένος όρος χρησιμοποιήθηκε στο χώρο μας, χωρίς να διορθωθεί από κανέναν. Τώρα, έγινε.

Shiatsu-shi, 指 圧 師 σημαίνει «ασκών το Σιάτσου». Shi 師 σημαίνει «καθηγητής», «δάσκαλος», ή «κάποιος που έχει την αρμοδιότητα να».

Αν αυτό το άρθρο εμπνέει άλλους καθηγητές, είναι καλοδεχούμενοι, είμαι σίγουρος ότι δεν μπόρεσα να τα επισημάνω όλα. Υπάρχουν και άλλα μαργαριτάρια που θα μπορούσαν να αναφερθούν, αλλά θα έπαιρνε πολύ χρόνο. Όσο με αφορά, το σημαντικό ειπώθηκε. Ας μείνουμε σε αυτά, να ασκούμε το Σιάτσου απαλλαγμένοι από ανώφελους φόβους, με την Καρδιά γεμάτη χαρά και τα Νεφρά καλά ριζωμένα. Μην τα αφήνουμε να αποσταθεροποιούνται από τα συναισθήματα που τους πλήττουν περισσότερο.

Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν απαγορευτικά, σαφώς δεν μας δίνει το δικαίωμα να τα κάνουμε όλα. Οφείλουμε να είμαστε σε επαφή με τον/την δεχόμενο/ή μας κατά τη διάρκεια όλων των συνεδριών και να ζητάμε κάθε φορά το δικαίωμα να εισχωρήσουμε στο σώμα. Μια επιτήδεια ανάμιξη εσωτερικής δύναμης και ενστικτώδους ασφάλειας, οφείλει να μας παρακινεί συνέχεια. Κρατήστε τον άξονα Καρδιά-Νεφρά δυνατό και ακτινοβόλο, μεταξύ Γαλήνης και Χαράς, αυτό σας εύχομαι θερμά στην καθημερινή σας πρακτική ως Shiatsu-Shi.

Όταν γνωρίζω ότι δεν είμαι Τίποτα, είναι Σοφία.

Όταν γνωρίζω ότι είμαι το Όλον, είναι Αγάπη. Μεταξύ των δυο, η ζωή μου ρέει.

Sri Nissargadata Maharaj

Αναφορές:
*http://www.shiatsu-est.org/bernard-bouheret
**Berthe Salagnac: σελίδα 147 «Naissance et Acupuncture». Εκδόσεις Satas ***Suzanne Yates : « Shiatsu et grossesse ». Εκδόσεις Testez

Μετάφραση από τα γαλλικά στα ελληνικά Καρολίνα Στεφανοπούλου, πιστοποιημένο μέλος της ΕΛ.Ε.ΣΙ.
Διαβάστε το πρωτότυπο κείμενο εδώ.

2018-01-20T18:17:09+00:00